۱۰ پیشرفت در تکنولوژی که تولید محتوا را دگرگون خواهد کرد

طی چند سال گذشته بازاریابی محتوا جایگاه وسیعی در بین کسب‌وکارها پیدا کرده و منجر به نتایج موثری در برقراری ارتباط با مخاطبان شده است. اما تغییرات سریع در اکوسیستم‌های دیجیتال و پیدایش تکنولوژی‌های جدید بر روند توسعه‌ی بازاریابی محتوا تاثیر بسیاری خواهند گذاشت. لذا پیش‌بینی تکنولوژی‌های آینده که احتمالا بر نحوه‌ی کار بازاریابان محتوا موثر خواهد بود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ترفندهایی که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم از سخنرانی اخیر ایمی وب (Amy webb) مدیرعامل شرکت وب‌مدیاگروپ(Webbmedia group) در کنفرانس ONA شیکاگو انتخاب شده است. تولید محتوا

۱) گسترش تکنولوژی‌های پوشیدنی

این روزها نام گوگل‌گلس(عینک‌گوگل)، ساعت‌های هوشمند پبل و اپل را بسیار می‌شنویم، اما این‌ها تنها چند نمونه از تکنولوژی‌های پوشیدنی هستند. تیم وب‌مدیا حدود ۲۳۵ دستگاه هوشمند دیگر شامل آستین‌های اندازه‌گیری استقامت بدن به هنگام ورزش(در صورتی که فرد فشار بیش از حد به بدن خود وارد کند به او هشدار می‌دهند)، لباس‌های هوشمند ساخته شده برای تقویت عضلات با سیگنال‌های ای ام جی(EMG)، سربند هوشمند ملون که برای بهبود تمرکز مغز ساخته شده، دستکش‌های هوشمند فوجیستو و… را معرفی کرده است و پیش‌بینی می‌شود به سرعت تعداد این دستگاه‌ها بیشتر هم می‌شود.
امروزه کاربران دامنه‌ی توجه بسیار کمی دارند و بیشتر محتواهای کوتاه و خلاصه مورد توجه آن‌ها قرار می‌گیرد. Niman lab در نوشته‌ی جدیدش به ویژگی گلنس(glance یکی از قابلیت‌های اپل‌واچ است) که به کاربران امکان می‌دهد محتواها و یا هشدارهای خبری را به صورت خلاصه دریافت کنند، اشاره می‌کند. او پیش‌بینی کرد تا سال ۲۰۱۸ بسیاری از دستگاه‌های پوشیدنی این قابلیت را داشته باشند و به صورت گسترده‌ای استفاده شوند. همان‌طور که این دستگاه‌ها متداول‌تر می‌شوند، محتواها نیز باید تکامل یافته و به صورت کوتاه‌شده بهینه‌سازی شوند.

۲) بهینه‌سازی محتوا براساس رفتار کاربران و دستگاه‌ها

تولید‌کنندگان محتوا اغلب برای ساخت محتوای خود روی دستگاه‌های مختلف تمرکز می‌کنند، بدین صورت که محتوایی را تولید می‌کنند و در سایت‌هایی که برای تلفن‌همراه، تبلت‌ها و غیره بهینه‌سازی شده‌اند منتشر می‌کنند. اما چالش آینده نه تنها تمرکز روی دستگاه‌‌های مختلف را نیاز خواهد داشت، بلکه نیازمند تمرکز روی افراد نیز خواهد بود. بنابراین ناشران علاوه بر این‌که باید مطمئن شوند محتوای‌شان در دستگاه‌های مختلف قابل مشاهده است، بایستی رفتار کاربر را مطالعه کنند و محتواها را براساس کاربران مختلف شخصی‌سازی کنند.
به عنوان مثال CIRCA یک نرم‌افزار خبررسانی است که به کاربران اجازه می‌دهد اخبار و بروزرسانی‌های کوتاه‌شده را در هر دستگاه هوشمندی که می‌خواهند ببینند، علاوه بر آن ناشران رفتار کاربران را مطالعه کرده و منطبق با آن عمل می‌کنند (کاربران می‌توانند فقط اخبار مورد علاقه خود را دنبال کنند، به اشتراک بگذارند و …)

۳) الگوریتم‌های گزینشی در نشر مطلب

الگوریتم‌های گزینشی می‌توانند به سازندگان محتوا کمک کند تا تصمیم‌گیر بگیرند که چه زمانی و چگونه یک محتوا را به یک کاربر ارائه دهند. اسمبلر گوشی می‌تواند سرعت یک کاربر را اندازه‌‌گیری کند و ژیرسکوپ هم می‌تواند مکان یک کاربر را ردیابی کند. بنابراین یک دستگاه با استفاده از این قابلیت‌ها می‌تواند تعیین کند که آیا یک نفر در حال رانندگی، پیاده‌روی و یا پرواز است، به این ترتیب ناشران می‌توانند از این اطلاعات به صورت بهینه بهره‌برداری کنند.
به عنوان مثال یک برنامه‌ی خبری برای کسی که در حال دویدن است به جای ارسال یک لینک از مقاله‌ای طولانی، فایل صوتی همان مقاله را ارسال می‌کند. سرعت و محل تنها عامل مورد استفاده برای تعیین محتوای ارسالی نیست. سطح تعامل کاربر، فعالیت‌های فعلی و رفتارهای گذشته او می‌تواند در گزینش موثر باشد.
برای آشنایی کامل با این الگوریتم می‌توانید دو برنامه‌ی Nuzzel و Reverb که خبرهای شخصی‌سازی‌شده ایجاد کنند، را چک کنید.

۴) ربات‌های تولید کننده‌ی محتوا

شرکت‌های بزرگی هم‌چون فوربس و لس‌آنجلس تایمز در حال حاضر قادر هستند رباتی ایجاد کنند که برای آن‌ها محتوا بنویسد، اما ربات‌هایی مثل این‌ تنها می‌توانند کارهای تکراری و خسته‌کننده مانند نوشتن گزارش‌های مالی را انجام دهند.
با این وجود استفاده از چنین ربات‌های کمک‌کننده‌ای بسیار مفید خواهد بود، زیرا این ربات‌ها کارهای ساده و تکراری را انجام می‌دهند و نویسندگان می‌توانند بیشتر زمان خود را به کارهایی(مانند مصاحبه)  اختصاص دهندکه هیچ رباتی قادر به انجام آن نباشد. مطمئنا بهره‌وری انسان‌ها در چنین شرایطی چند برابر خواهد بود.

۵) محاسبات شناختی

محاسبات شناختی شبیه‌سازی فرآیند تفکر انسانی در یک مدل کامپیوتری است. محاسبات شناختی شامل سیستم‌های خودآموزی است که با استفاده از داده‌کاوی، تشخیص الگو و پردازش زبان طبیعی به تقلید از مغز انسان کار می‌کنند. هدف از محاسبات شناختی ایجاد سیستم‌هایی است که قادر به حل مسائل بدون نیاز به کمک انسان باشند.
به عنوان مثال “EMU مسنجر” نرم‌افزار آندروید را در نظر بگیرید که علایق شخصی کاربر را درک می‌کند و سپس جستجوهایی را انجام داده و براساس علایق آ‌ن‌ها اطلاعات و پیشنهاداتی را ارائه می‌کند. به عنوان مثال اگر دو نفر تصمیم بگیرند به سینما بروند این نرم‌افزار جستجوهایی را انجام داده و نزدیک‌ترین سینما را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. سارا پرز در تک‌کرانچ نوشته است که این نوع ابزارها مانند یک نوع موتور هوش مصنوعی کار می‌کنند که می‌توانند متن پیام‌های شما را درک کنند و براساس آن عمل کنند.

۶) محیط مجاور

فرستنده‌های بی‌سیم مانند بیکن‌های بی‌ال‌ای (BLE و برچسب‌های ان‌اف‌سیNFC) به کاربران اجازه می‌دهند تا براساس محیط اطراف خود محتواهایی را مصرف کنند. به عنوان مثال برنامه‌ی Fieldtrip اطلاعات را براساس نزدیکی به مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، رستوران‌ها و غیره ارائه می‌کند.

۷) واقعیت مجازی

واقعیت مجازی به معنی یک محیط شبیه‌سازی شده کامپیوتری است که به کاربر ارائه می‌شود و شخص احساس می‌کند که در یک محیط واقعی قرار گرفته است. واقعیت مجازی می‌تواند تجربیات حسی شامل طعم، بو، صدا، بینایی و لمس مجازی را خلق کند.
در سال ۲۰۱۵ داستان‌سرایی با ابزارهایی مثل اکیولوس ریفت (عینک‌های واقعیت مجازی) و یا هدست‌های جدیدی که به زودی به بازار خواهند آمد، فراگیر خواهد شد. هر چند تجاری کردن فناوری‌های واقعیت‌مجازی و نفوذ در بازار طول خواهد کشید، اما ایمی وب پیش‌بینی کرده است این فناوری‌ها تا سال ۲۰۱۷ به صورت گسترده‎‌تری مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

۸) محتواهای موقت

محتوایی که قابلیت ناپدیدشدن داشته باشد به دلیل نگرانی‌های حریم خصوصی در حال کسب محبوبیت است. برنامه‌های متعدد و ابزارهای گوناگونی به وجود آمده‌اند که می‌توانند عکس‌ها را رمزگذاری کنند، پیام‌های چت را حذف کنند و… ایمی وب معتقد است که قابلیت ناپدید شدن محتوا بهترین ویژگی برنامه‌های پیام‌رسانی در سال آینده خواهد بود.
با این وجود ایمی وب هشدار داد که این قابلیت می‌تواند شرایط دشواری برای تولیدکنندگان محتوا به وجود آورد، چرا که آن‌ها باید اطلاعاتی را که دیگر وجود ندارند تکذیب کنند، به ویژه هنگامی که خود این تکذیب‌ها هم به زودی ناپدید خواهند شد بدین معنی که هیچ سندی برای نوشته‌ها وجود نخواهد داشت.

۹) امنیت دیجیتال و حفظ حریم خصوصی

امنیت و حفظ حریم خصوصی در تمامی دوران‌ها یکی از دغدغه‌های بزرگ محسوب می‌شود. هنوز دوسال از ماجرای هک شدن آقای مت هونان خبرنگار مشهور گیزمودو نمی‌گذرد که اخیرا عکس‌های خصوصی تعدادی از سلبریتی‌ها نیز در فضای مجازی به سرقت رفت و برای عموم منتشر شد. ایمی وب در سخنرانی خود توصیه‌هایی در این باره ارائه کرد:
اگر چه هیچ رمز و رازی برای دست یافتن به امنیت کامل وجود ندارد، اما گذراندن چند ساعت برای آشنایی با ایمیل‌های رمزگذاری شده با استفاده از pgp شروع بسیار خوبی است. او هم‌چنین استفاده از گوشی‌های هوشمند blackphone که با تفکر حفظ حریم خصوصی ساخته شده‌اند را توصیه کرد.
یکی دیگر از ابزارهای عالی برای اتاق‌های خبری Secure drop است، سیستمی که توسط بی‌بی‌سی استفاده می‌شود. وب هم‌چنین به internet bu bounty اشاره کرد، سیستمی که مختص هکرهای خیرخواه است تا شکاف‌های امنیتی را قبل از این‌که هکرهای کلاه سیاه پیدا کنند و از آن‌ها بهره‌برداری کنند بیابند.

۱۰) علم داده‌ها

با وجود گجت‌ها و برنامه‌های درخشانی که به وجود خواهند آمد موفقیت در دنیای بازاریابی محتوا همواره با داشتن درک صحیح از چیزی که مخاطبان می‌خواهند به دست خواهد آمد.
براساس سخنرانی ایمی وب در آینده‌ای نزدیک درک رفتار کاربران و پاسخ براساس داده‌ها هوشمندتر خواهد شد. برای شروع او توصیه می‌کند که شروع به تجزیه و تحلیل داده‌ها بکنید، میزان ترافیک‌های ارجاعی را به دست آورید و محتواهای خود را براساس موضوع و زمانی که بیشترین ترافیک را به دست می‌آورند، پیدا کنید.

منبع: Contently


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه در “۱۰ پیشرفت در تکنولوژی که تولید محتوا را دگرگون خواهد کرد

پاسخ دادن به پاریس وب لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *