قسمت سوم | شناسایی شخصیت مخاطب و طراحی استراتژی محتوایی متناسب

قسمت سوم از ویدیوهای بازاریابی محتوایی به شناسایی شخصیت مخاطب و طراحی استراتژی محتوایی و توزیع محتوا براساس شخصیت کاربر اختصاص یافته است.

محتوای قسمت سوم از ویدیوهای بازاریابی محتوایی

اگر قسمت اول و دوم ویدیوهای بازاریابی محتوایی را مشاهده کرده باشید، مطمئنا متوجه شده‌اید که می‌خواهیم رویکرد توسعه بازاریابی محتوایی را یاد بگیریم، بیایید نگاهی بیندازیم به رویکرد بازاریابی محتوایی یک شرکت که باعث رشد و توسعه‌ی آن شده است.

رسانه‌ی SmartBug یکی از شرکای هاب اسپات و از آژانس‌های بسیار قدرتمند است. این شرکت در زمینه‌ی پیدا کردن سرنخ‌های بازاریابی، مشتری‌یابی و درآمدزایی با استفاده از بازاریابی محتوایی و استراتژی‌های بازاریابی درونی فعالیت می‌کند.

آن‌ها به صورت مرتب محتوای باارزش ایجاد می‌کنند و آموزش‌های فوق‌العاده برای مشتریان ایده‌آل خود فراهم می‌کنند. آیا روشی بهتر از فروش خدماتی که خودتان نیز به خوبی از آن استفاده می‌کنید، وجود دارد؟

اجازه دهید نگاهی بیندازیم به یک کمپین بازاریابی محتوایی موفق از اسمارت‌باگ برای یکی از شخصیت‌های بازاریابی آن‌ها، ماری!

قبل از این‌که شروع کنیم، در این‌جا یک مرور کلی از شخصیت ماری را مشاهده می‌کنید.

ماری یک بازاریاب سنتی در سطح مدیریتی است. او می‌خواهد اهمیت کار خود را با اندازه‌گیری بازگشت سرمایه(ROI) اثبات کند. او می‌خواهد کمپین‌های ماندگاری بسازد و با افتخار نام خود را زیر آن‌ها ببیند.

بزرگ‌ترین چالش ماری اینست که او یک بازاریاب محتوای تازه‌کار است، او مشتاق است که بیشتر یاد بگیرد. ماری ساعات پایانی روز خود را به خانواده اختصاص می‌دهد، اما در محل کار بسیار مفید و کارآمد است.

ماری می‌تواند از اسمارت‌باگ برای استفاده‌ی بهینه از زمان و ایجاد محتوای بیشتر کمک بگیرد و بازگشت سرمایه‌ی خود را افزایش دهد، بدین ترتیب او همانند یک بازاریاب ستاره خواهد بود.

ماری را به خاطر بسپارید.

اسمارت باگ با آگاهی از این تیپ شخصیتی محتوایی با این عنوان ایجاد کرد: راهنمای جامع برای تعیین شخصیت‌های بازاریابی درونی.

این راهنمای ۳۴ صفحع‌ای اطلاعات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • چرا شخصیت‌شناسی مخاطبان مهم است؟
  • چگونه جزئیات بیشتر به سود بیشتری منجر می‌شود؟
  • چگونه اطلاعات ارزشمندی از تیم‌های بازاریابی و فروش(و مشتریان) بدست آوریم؟
  • و هم‌چنین 75 سوال در رابطه با اطلاعات دموگرافیک، شغل، زندگی روزمره، عادت‌ها، نقاط درد و … .

قطعا این منبعی هست که ماری به آن علاقه دارد و برای او ارزشمند است؛ چرا که به او کمک می‌کند بداند چرا شخصیت‌شناسی خریدار اهمیت دارد؟

این اطلاعات به ماری کمک خواهد کرد، اما باید آن را پیدا کند. این امکان‌پذیر خواهد بود، اگر اسمارت باگ بتواند به خوبی محتوای خود را ترویج کند.

اولین کاری که اسمارت‌باگ انجام داد، این بود که این راهنما را در یک مجموعه پست وبلاگی در سایت خود منتشر کرد.

در این‌جا یک پست وبلاگی را مشاهده می‌کنید که اسمارت‌باگ از آن برای جذب ماری استفاده می‌کند: ۵۵ سوالی که به هنگام توسعه‌ی شخصیت خریداران باید بپرسید؟ محتوای این پست دقیقا مشابه با بخشی از راهنمایی است که آن‌ها تهیه کرده‌اند.

یک فراخوان به عمل در پایان پست وبلاگی به ترویج بیشتر راهنما کمک خواهد کرد. اگر کسی این پست وبلاگی را اثربخش و مفید بداند، به احتمال زیاد راهنما را نیز دانلود خواهد کرد.

برای قدم بعدی، اسمارت باگ هر هفته‌، بخشی از کتابچه را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کرد تا همواره محتوای تازه‌ای برای انتشار داشته باشد. برای مثال به این توییت توجه کنید. این توییت اشاره دارد به نکته ۴۴ کتابچه توسعه شخصیت خریدار: چه سوال‌هایی توسط مخاطبان بالقوه پرسیده می‌شود؟ توجه کنید به تصویر، لینک و هشتگی که اسمارت‌باگ استفاده کرده تا نتایج را پیگیری کند. واقعا هوشمندانه است.

برای قدم بعدی اسمارت‌باگ تبلیغات هدفمند دیگری را راه‌اندازی کرد تا به ترویج کتابچه برای مخاطبان جدیدتری بپردازد. این تبلیغ در فیسبوک را مشاهده کنید. به متن، تصویر و لینکی که اسمارت‎‌باگ در این تبلیغ قرار داده، به دقت نگاه کنید.

در مرحله‌ی بعدی، آن‌ها محتوای خود را در یک سایت دیگر با مخاطبان متفاوت منتشر کردند. به این ترتیب، اسمارت‌باگ توانست از قدرت یک منبع جدیدتر نظیر Social Media Examiner بهره‌مند گردد و از طرف آن‌ها سخن بگوید.

برای گام بعدی، اسمارت باگ از ایمیل به عنوان یکی از راه‌های ترویج محتوا به لیست مشترکان ایمیل خود استفاده کرد. در این مثال، توجه کنید که چگونه اسمارت‌باگ بخش مشکل و راه‌حل متن را به رنگ قرمز درآورده، از یک تصویر برای فراخوان به عمل استفاده کرده تا توجه‌ها را جلب کند.

این عالی‌ترین کاری بود که می‌شد انجام داد، اما این کتابچه به چه نتایجی دست یافت؟

خوب! صفحه‌ی فرود بیش از ۸۰۰۰ بار بازدید داشت با نرخ تبدیل ۴۴درصد که ۳۰درصد از آن‌ها به مشتریان جدیدی منجر شده بودند. یوهووووو!

اسمارت‌باگ می‌خواست که این میزان توجه مخاطبان را دریافت کند و سرعت خود را نیز حفظ کند. بنابراین آن‌ها از محتواهای طولانی در اسلایدشیر نیز بهره گرفتند. این موضوع نه تنها به بهینه‌سازی موتورهای جستجوی آن‌ها کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در دستیابی به مخاطبان جدیدتر نیز دارد.

و این بود یک کمپین بازاریابی محتوایی موفق کاربردی. اسمارت‌باگ این کمپین را برای شخصیت خریدار ماری طراحی کرده بود، به یاد داشته باشید که هر صنعتی شخصیت‌های متفاوتی دارد. شما باید استراتژی مخصوص کسب وکار خود را توسعه دهید. در قسمت‌های بعدی ویدیوهای بازاریابی محتوایی ما نحوه‌ی انجام صحیح این کار را به شما یاد خواهیم داد.

بقیه قسمت‌های این مجموعه آموزشی


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *