کپی رایتینگ چیست؟ مختصر و مفید لطفا

نگاهی به عنوان کتاب های پرفروش، نشان می دهد که کپی رایتینگ تا چه حد در تصمیم گیری برای خرید، تاثیرگذار است. لطفا گوسفند نباشیم! عنوان جذابیست، نه؟ هر چند شاید کمتر خریداری به این موضوع اعتراف کند که یک عنوان سه کلمه ای باعث شده دست در جیب برده و پول پرداخت کند. اما در ادامه متوجه می شویم که این جملات ساختار خاصی دارند که بر ضمیر ناخودآگاه مخاطب تاثیر می گذارند. بسیار خوب، پس فهمیدیم کپی رایتینگ چیست. انتخاب عنوان جذاب. متاسفانه خیلی ها کپی رایتینگ را همین می دانند. اما کپی رایتینگ فراتر و کارآمدتر از این است.

پس کپی رایتینگ چیست ؟

اگر بخواهیم یک تعریف شسته رفته و نسبتا آکادمیک از آن داشته باشیم. بهتر است کپی رایتینگ را استفاده بهینه از زبان، برای ترویج چیزی یا ترغیب کسی، بدانیم.
البته، این تعریف زیادی zip شده است. در ادامه، منظور از استفاده بهینه از زبان را به طور کامل استخراج می کنیم تا متوجه شویم دقیقا کپی رایتینگ چیست و چگونه به کسب و کار ما کمک می کند.

کپی رایتینگ از چه می گوید؟

کپی رایتینگ را معمولا در زمینه بازار و برای تاثیرگذاری بر فروش استفاده می کنند. برای همین کپی رایتینگ نقش مهمی در بازاریابی محتوایی پیدا کرده است.
کپی رایترها درمورد منفعت هایی می گویند که استفاده از یک محصول یا سرویس می تواند برای مشتری داشته باشد. مثلا استفاده از یک محصول چگونه باعث صرفه جویی در زمان یا هزینه های مشتری می شود. یا اینکه ممکن است به مشتری توضیح دهند که استفاده از فلان محصول چگونه باعث ایجاد حس آسودگی در او می شود یا او را سرگرم می کند یا اینکه او را مُد روز نشان می دهد.

تبدیل ویژگی های محصول به منفعتی برای مشتری

حالا که تا حدودی متوجه شدیم کپی رایتینگ چیست و درمورد چه چیزی حرف می زند. بهتر است ببینیم چگونه این کار را انجام می دهد. در تصویر زیر، مراحل تبدیل ویژگی یک محصول به یک منفعت و درنهایت نوشتن یک شعار تاثیرگذار با توجه به آن منفعت را با هم می بینیم:

کپی رایتینگ چیست

در مورد اول، ویژگی برند LOreal این است که جلوه مو را بهبود می بخشد. به عنوان یک کپی رایتر، بعد از اینکه ویژگی یک محصول را متوجه شدید، باید از خودتان بپرسید. این ویژگی چه منفعتی برای مشتری دارد؟ خوب، در مورد این مثال، باعث حس جذابیت می شود. حالا، می توانید شعار برند LOreal را انتخاب کنید: “چون تو ارزشش رو داری” تاثیرگذار شد. مگر نه؟

مورد آخر را هم با هم بررسی کنیم. ویژگی سرویس Interflora تحویل گل به مشتری است. منفعت آن برای مشتری این است که می تواند به کسی که دوستش دارد گل بدهد. حالا، جمله تاثیرگذاری که می توان با آن نوشت. این است: “حرفت رو با گل بزن”.

چرا چنین فرآیندی لازم است؟

چون باعث می شود بر روی مشتری تمرکز کنیم. به تصویر زیر نگاه کنید:

کپی رایتینگ چیست

هنگام نوشتن، می توانید بر روی سه چیز تمرکز کنید. شرکت، محصول و یا مشتری. هر چه از صحبت درمورد شرکت دور شوید و به صحبت درمورد مشتری بپردازید. بیشتر از خود (Self) فاصله می گیرید و به فروش (Sell) نزدیک می شوید.

جای صحبت درمورد شرکت همان صفحه درباره ما است. از محصول گفتن هم خوب است اما فقط برای مشتریانی که به طور کاملا واضح می دانند که چه می خواهند. لیست ویژگی ها و مشخصات فنی محصول از این جمله اند.

اما در نهایت، قدرتمندترین موردی که ما می توانیم در نوشتن بر روی آن تمرکز کنیم، مشتری است. این محتوا با نگرانی های مشتریان شروع می شود و با کلماتی قابل فهم برایشان توضیح می دهد که محصول چگونه به آنها کمک می کند. بیشترین زمان کپی رایتینگ مفید در اینجا صرف می شود.

کپی رایتینگ صرفا جلب توجه نیست

حالا، احتمالا بهتر فهمیده ایم کپی رایتینگ چیست اما برای درک عمیق تر، بهتر است ببینیم کپی رایتینگ چه نیست. به عکس زیر دقت کنید:

کپی رایتینگ چیست

به نظر شما اینجا کپی رایتینگ صورت گرفته؟ با توجه به مواردی که گفته شد. سخت است بتوان جواب مثبت داد.

قرار شد در کپی رایتینگ تمرکز بر مشتری باشد. و پیام نوشته گفتن از منفعتی باشد که یک محصول یا خدمت برای آنها دارد. صرفا نوشتن متنی که توجه اطرافیان را جلب کند، به منزله کپی رایتینگ نیست. چنین جمله ای شاید در بهترین حالت مردم را از سر کنجکاوی به داخل مغازه بکشاند. اما احتمال اینکه منجر به فروش بیشتر شود ناچیز است (ممکن است بگویید تخفیف خوبی که داده شده همان منفعت پیام است. اما دقت داشته باشید که اگر جملات قبل از تخفیف را حذف کنیم هیچ اتفاق مهمی نمی افتد. یعنی منفعت وجود دارد. اما توسط کپی رایتینگ بیان نشده است).

برخی از تکنیک های کپی رایتینگ

  • کلمات بسیار مهم هستند. برای اینکه نشان دهید متن شما برای مشتری است. از کلمات “شما” و “تو” در جمله خود استفاده کنید. شعار LOreal را به یاد دارید: “چون تو ارزشش رو داری”.
  • خود را جای مشتری بگذارید و این سوالات را از خود بپرسید: به عنوان یک مشتری، این چه کمکی به من می کند؟ چگونه بر روی تصمیم من تاثیر خواهد گذاشت برای خریدن یا نخریدن؟ به عنوان یک مشتری احتمالی، چرا باید به این علاقه مند شوم؟
  • ساده نوشتن سخت ترین کار در کپی رایتینگ است. از کلمات پیچیده و سنگین و جملات مجهول استفاده نکنید. مثلا به جای اینکه بگویید: موانع رفع شده است! بگویید: ما این کار را برای شما راحت تر کرده ایم! یا: کارتان را راحت کرده ایم.
  • از امکانات ویرایش متن مانند Bold،Italic و Underline ‌برای نمایش قسمت های مهم متن استفاده کنید.

توصیه آخر

داستان، داستان، داستان. انسان ها عاشق داستان هستند و دوست دارند نقش اول هر داستانی باشند. برای محصول خود یک سناریو تهیه کنید و با درگیرکردن مشتری در متن، او را به دنبال کردن داستان ترغیب کنید.

این نوشته‌ها را هم نگاهی بیاندازید


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “کپی رایتینگ چیست؟ مختصر و مفید لطفا

  1. حسنی :

    با سلام وو احترام
    مطالب سایتتون خوب بود ،فیلم هایی که به زبان اصلی و زیر نویس هستن رو خودتون بیاین با زبان خودتون حتی اگه شده در پاورپوینت ارائه بدید عااااااالی میشه اینجوری من به عنوان یه کاربر نمیخاستم نگاه کنم و سایتتون سایت ابتدایی بنظر میاددر حالیکه نکات مثبتی در اون بود
    موفق باشید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *