کمپین‌ بازاریابی محتوایی : هرآنچه که باید از بهترین‌ برندها بیاموزیم

هر کسی برای بازاریابی محتوا از روش‌های خاصی استفاده می‌کند. با این‌حال، اغلب می‌توان با مطالعه‌‌ی روش‌های سایر افراد از دلایل موفقیت آن‌ها چیزهای زیادی یاد گرفت.

دو نوع استراتژی می‌توانید انتخاب کنید. اول این‌که شرکت‌های مشابه با خود را انتخاب کنید و استراتژی‌ آن‌ها را شبیه‌سازی کنید و دوم مطالعه‌ی روش‌ها و تاکتیک‎‌های شرکت‌هایی است که شبیه به شما نیستند که هر دوی این استراتژی‌ها ارزشمند هستند.

شما باید بازاریابی محتوا را به عنوان یک کل در نظر بگیرید و برای یادگیری آن طیف گسترده‌ای از نمونه‌ها را مطالعه کنید. به عنوان مثال شما باید بررسی کنید که چگونه شرکت‌های مختلف با اهداف مختلف از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بازاریابی محتوا اغلب با اهداف زیر دنبال می‌شود:

  • ایجاد سرنخ‌های بازاریابی
  • رهبری فکری
  • آگاهی از برند

روش‌های مختلفی برای رسیدن به این سه هدف وجود دارد. برخی از این گزینه‌ها ملموس است، اما برای بقیه می‌بایست نمونه‌های موفق را بررسی کرد.از سوی دیگر گزارشات حاکی از آن است که تنها سی درصد از بازاریابان فکر می‌کنند که سازمان آن‌ها به طور موثر از بازاریابی محتوا استفاده می‌کند.

آمار بازاریابی محتوا

بنابراین بررسی نمونه‎‌‌های موفق و یادگیری از آن‌ها خالی از لطف نیست. ما چهاربرندی که به طور موثر از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند را بررسی کرده‌ایم و بهترین‌ها را انتخاب کرده‌ایم تا در مورد آن‎‌ها صحبت کنیم. شاید این برندها را بشناسید.

۱) برند PTC‌ از بازاریابی محتوا استفاده می‌کند تا ماهانه ۱۰۰۰۰۰ بازدیدکننده جذب کند

PTC یک شرکت نرم‌افزاری بزرگ است که نرم‌افزارهای خود را با تکنولوژی‌های قوی در اختیار مردم می‌‌گذارد، این نرم‌افزار طراحی بسیاری از مشکلاتی را که نرم‌افزارهای CAD دیگر دارد حل می‌کند. PTC همانند یک کمپین‌ بازاریابی محتوایی دیگر، به دنبال افزایش آگاهی از برند است تا محصول جدید و باکیفیت خود را در یک فضای بسیار شلوغ که با رقبای زیادی مواجه هستند به فروش برساند.

نرم افزار creo

درس اول: برون‌سپاری بازاریابی محتوا کار بسیار عاقلانه‌ و موثری است

یکی از دلایلی که شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری روی بازاریابی محتوا اجتناب می‌کنند، این است که آن‌ها معتقدند به کارکنانی که زمان زیادی را برای ترویج پست‌های وبلاگی صرف کنند نیاز دارند. اما اکثر کارمندانی که شما خواهید داشت نحوه‌ی ایجاد پست‌های موثر و نتیجه‌گیری از آن‌ها را بلد نیستند. بنابراین شرکت‌هایی که اغلب از کارکنان خود می‌خواهند تا این کار را انجام دهند اغلب نتیجه خوبی نمی‌گیرند.

۲ دلیل خوب برای برون‎‌سپاری بازاریابی محتوا وجود دارد: اول این‌که نیروی انسانی شما احتمالا تخصص لازم برای اجرای یک استراتژی بازاریابی محتوایی را ندارد. مثلا سازمان PTC موسسه‌ی جو پولیتزی را برای این کار انتخاب کردند. مطمئنن شرکتی مانند PTC نیروی انسانی کمی ندارد، ولی آن‌ها ترجیح می‌دهند که از متخصصان این حوزه بهره بگیرند.

دوم هم این‌که نیروی انسانی شما تخصص لازم جهت تولید محتوای تخصصی ندارد. جو پولیتزی و همکارانش برای این‌که به بهترین نتیجه دست بیابند، با کارکنان کلیدی شرکت PTC صحبت می‌کنند تا بیشتر با این حوزه آشنا شوند، سپس یک استراتژی برای آن‌ها تنظیم می‌کنند و بهترین راه دسترسی به این استراتژی را پیدا می‌کنند. بعد از این‌که برنامه تنظیم شد، یک وبلاگ‌نویس ماهر در حوزه‌ی آن‌ها را انتخاب کرده و از او می‌خواهند تا برای چند سال به توسعه‌ی وبلاگ کمک کند.

درس دوم: قبل از هر چیز باید اهداف بازاریابی محتوای خود را تعیین کنید

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم، بازاریابی محتوا با اهداف مشخصی دنبال می‌شود. اهدافی که شما دنبال خواهید کرد، به طور کلی استراتژی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عنوان مثال PTC از همان ابتدا هدف خود را مشخص کرده و می‌گوید که به دنبال افزایش فروش محصول جدید و آگاهی مردم از محصولش است.

به عنوان مثال اگر شما یک محصول محبوب دارید، می‌توانید وبلاگ خود را به آموزش محصول اختصاص دهید. اما اگر محصولی دارید که هنوز زیاد جلب توجه نکرده؛ شما نیاز دارید که ارزش‌هایی که این محصول ارائه می‌کند بپردازید. اهداف به شما خواهند گفت که چه نوع و چه میزانی محتوا تولید کنید.

نکته: به یاد داشته باشید که همواره می‌توانید اهداف خود را تغییر دهید، استراتژی بازاریابی شما همواره باید در حال تغییر باشد، همان‌طور که کسب‌وکار شما رشد می‌کند استراتژی بازاریابی شما نیز باید رشد کند.

به عنوان مثال PTC در وبلاگش ابتدای کار در مورد ارزش‌هایی که محصولش ارائه می‌کرد و مزایایی که نسبت به سایر رقبایش داشت صحبت می‌کرد، اما اکنون که محصولش طرفداران خود را پیدا کرده بیشتر برای آموزش مشتریان و حفظ آن‌ها تلاش می‌کند. آن‌ها هم‌اکنون ماهانه بیش از صدهزار بازدیدکننده دارند و بیش از ۷۰ درصد این بازدیدکنندگان، مشتری بالقوه‌ی آن‌ها محسوب می‌شوند.

۲) افزایش درآمد به اندازه ۱۰۰۰۰۰ دلار در هر ماه به وسیله بازاریابی محتوا

یکی از شرکت‌های موفقی که با استفاده از بازاریابی محتوا توانسته رشد کند Groove است. این شرکت به فروش نرم‌افزارهای Help-desk می‌پردازد. به این معنی‌که کاربران به طور منظم هزینه‌ی اشتراک برای آن‌ها پرداخت می‌کنند. آن‌ها وبلاگ‌نویسی را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده‌اند و پیشی گرفتن آن‌ها از رقبای‌شان به خوبی نشان می‌دهد که بازاریابی محتوا می‌تواند تاثیر بزرگی در فروش داشته باشد.

افزایش درآمد

درس سوم: بازاریابی محتوا همیشه به کندی پیشروی نمی‌کند

یکی از چیزهایی که ما همواره روی آن تاکید داریم، این است که برای نتیجه‌گیری از فعالیت‌های خود باید صبر کنید و شما نمی‌توانید یک شبه به ده‌ها هزار خواننده دسترسی پیدا کنید، اما این موضوع همواره صحیح نیست.

Groove توانست در مدت خیلی کوتاهی وبلاگ خود را رشد دهد. در اولین پست‌شان آن‌ها توانستند بیش از صد کامنت دریافت کنند. آن‌ها توانستند بیش از هزار مشترک از پست‌های خود جذب کنند. شما نیز می‌توانید این کار را انجام دهید اگر فقط این دو گزینه را رعایت کنید:

  • یک ایده‌ی واقعا جذاب
  • ترویج گسترده‌ی پست‌ها

برای بخش دوم، آن‌ها بسیاری از تاثیرگذاران را شناسایی کردند و راه‌هایی را برای ارتباط با آن‌ها فراهم کردند و هم‌چنین برای معرفی ایده‌ی خود ایمیل‌هایی را به افراد مختلف ارسال کردند. اگر شما نیز می‌خواهید به سرعت پیشرفت کنید، باید تاکتیک‌های بازاریابی محتوای خود را بهتر از هر کس دیگری طراحی کنید.

درس چهارم: شفافیت و بازاریابی محتوا دست در دست هم حرکت می‌کنند

وقتی به هریک از مطالب منتشرشده در وبلاگGroove نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که آن‌ها از همان ابتدا همه چیز را با شفاف‌سازی آغاز کرده‌اند. Groove مانند بسیاری از وبلاگ‌های دیگر فقط به نشان دادن موفقیت‌های خود تکیه نکردند. آن‌ها هر آزمایشی که انجام دادند، نتایج را به اشتراک‌ گذاشتند، حتی نتایجی که بد بود و قابل‌توجه نبود. آن‌ها به کاربران‌شان توضیح می‌دادند که چگونه به چالش‌های خود غلبه می‌کنند و موفقیت را کسب می‌کنند.

درس پنجم: همواره کاربردی و مفید باشید

عوامل کلیدی بسیاری پشت محتواهای باارزش وجود دارد، اما مطمئنا هیچ‌کدام به اندازه‌ی کاربردی بودن اهمیت ندارد. اگر شما می‌خواهید انبوهی از خوانندگان وفادار داشته باشید، می‌بایست به طور مداوم به ارائه‌ی مطالب عملی و کاربردی بپردازید. بر حسب هدفی که دارید، می‌توانید تشخیص دهید که محتوای شما به اندازه کافی برای کاربران‌تان مفید است یا نه؟

۳) جذب هزار مشترک ایمیل جدید با یک تاکتیک بازاریابی محتوایی

در این مورد می‌خواهیم در مورد شرکت Vero صحبت کنیم که از تکنیک خاص برایان دین برای افزایش تعداد اعضای لیست ایمیل خود استفاده کرد. برایان دین (brian-dean) یکی از شناخته‌شده‌ترین کارآفرینان بین‌المللی و متخصص سئو است که از استراتژی‌های عملی برای کسب ترافیک موتورهای جستجو استفاده می‌کند.

برایان دین

شرکت vero توانست در مدت کوتاهی با استفاده از توصیه‌های برایان دین به نتایج زیر دست یابد:

  • ۳۰۰۰۰ بازدید از صفحات
  • ۱۰۰۰ مشترک ایمیل جدید
  • افزایش رتبه گوگل

از توصیه‌های برایان دین و عملکرد شرکت vero می‌توان نکات زیر را آموخت

درس ششم: کیفیت همیشه منجر به تفاوت می‌شود

اصل کلیدی روش برایان دین تولید محتوای بسیار قوی با یک کلمه‌ی کلیدی یا موضوع خاص است. اگر شما واقعا محتوای با کیفیتی همراه با ترفندهای ترفیع خوب داشته باشید، به راحتی به نتایج فوق‌العاده‌ای دست خواهید یافت. من برخی از استانداردهایی که برایان دین برای محتوای باکیفیت معرفی کرده بیان می‌کنم و سپس قضاوت در مورد محتوای‌تان را به خودتان می‌سپارم.

محتوای شما شخصی باشد، اثبات اجتماعی، بازخورد بگیرید، تعامل با مخاطبان‌تان به یک عادت تبدیل شود، خوانندگان شما بفهمند که از آن‌ها چه می‌خواهید، به خوانندگان‌تان بفهمانید که برای شما اهمیت دارند، کاربران‌تان را خوشحال کنید و … . تیم شرکت Vero صرف‌نظر از این‌که چه نتیجه‌ای کسب خواهند کرد، به تولید محتوای باکیفیت ادامه دادند.

درس هفتم: تاثیرگذاران می‌توانند نتایج فوق‌العاده‌ای به شما ارائه دهند

راه‌های مختلفی برای رشد یک وب‌سایت( یا خوانندگان یک وبلاگ) وجود دارد، کمک گرفتن از تاثیرگذاران یکی از این موارد است که مقدار زیادی ترافیک به وب‌سایت شما ارسال می‌کند. اما مشکل بزرگی که وجود دارد این است که شما برای جلب رضایت تاثیرگذاران باید واقعا چیزی استثنایی خلق کنید. یکی از دلایلی که وبلاگ این شرکت توانست ترافیک بسیاری به وبلاگ خود انتقال دهد، این بود که او به تاثیرگذاران کلیدی متصل بود و قبل از انتشار مقاله‌ها به آ‌ن‌ها ایمیل می‌زد و یک مشاوره‌ی کوتاه می‌گرفت و در مقالاتش ذکر می‌کرد.

۴) تاکتیک‌های بازاریابی محتوای بصری به اندازه‌ی ۱۷۵٪ ترافیک را افزایش می‌دهد

کمپین بازاریابی محتوایی چهارم ما وبلاگ برایان دین است، او اعتقاد خاصی به اینفوگرافیک‌ها دارد و معتقد است بیشتر سایت‌ها به پست‌های اینفوگرافیکی بیشتر لینک می‌دهند و از همین رو پیشنهاد می‌کند:

الف) اینفوگرافیک‌های عالی بسازید

ب) لیستی از سایت‌هایی را که موضوعات شما را پوشش می‌دهند تهیه کنید

ج) لینک اینفوگرافیک خود را به آن‌ها ارسال کنید

د) از آن‌ها بخواهید تا پست شما و یا لینکش را در سایت‌شان قرار دهند

درس هشتم: استفاده از انواع مختلف محتوا به شما کمک خواهد کرد تا به مخاطبان گسترده‌ای دست یابید

ما اغلب به بازاریابی محتوا به عنوان متن نگاه می‌کنیم، در حالی‌که محتوا مفهوم گسترده‌ای دارد و به معنی هر چیزی است که توسط کاربر نهایی مصرف شده، به افزایش آگاهی او منجر شود. در این خصوص تصویر زیر کاملا گویاست اما می‌توانید مطلب ۱۰ نوع محتوایی که ترافیک وب‌سایت شما را افزایش خواهد داد را نیز بخوانید.

کمپین بازاریابی محتوایی

درس نهم: محتوای قوی بدون عنصر ترفیع به اندازه‌ی کافی اثرگذار نخواهد بود

یکی از بزرگ‌ترین و سخت‌ترین جنبه‌های بازاریابی محتوا قسمت ترفیع و ارتقا پست‌ها است. شما باید همواره مطالب خود را در مقابل دید افراد قرار دهید. تنها استثنا زمانی است که مخاطبان وفادار بسیاری داشته باشید که آن‌ها مطالب شما را به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال هنگامی‌که برایان دین اولین پست‌های اینفوگرافیک خود را ایجاد می‌کرد به سایت‌های مختلف ایمیل می‌زد تا به او لینک دهند و از این طریق به مقدار زیادی ترافیک خود را افزایش داده بود.

درس دهم: بازاریابی خوب می‌تواند ترفندهای بسیار ساده‌ای داشته باشد

شما ممکن است وبلاگ‌های خوبی را مشاهده کنید و احساس کنید که از ترفندهای بازاریابی مخفی استفاده می‌کنند. اما حقیقت این است که بازاریابی تنها ایجاد ارتباط خوب با مردم است و در اغلب موارد هیچ چیز مخفی یا پیشرفته‌ای وجود ندارد. به عنوان مثال برایان دین برای افزایش ترافیک سایتش به صدها نفر از صاحبان وب‌سایت‌های خوب ایمیل می‌زند و از آن‌ها می‌خواهد تا به پست او لینک بدهند. او نه تنها برای یکی از پست‌هایش بلکه برای همه‌ی پست‌هایش این کار را انجام می‌دهد. استراتژی‌های ساده در اغلب موارد موثر واقع می‌شوند، تنها کاری که شما باید انجام بدهید این است که به طور مداوم آن‌ها را اجرا کنید و هر زمان که وقتش رسید آن‌ها را بهبود بخشید.

نتیجه‌گیری

اگر در طول مسیر کمپین بازاریابی محتوایی خود اشتباهی را مرتکب شدید، یک گام به عقب برگردید. مهم نیست چه کسب‌وکاری دارید و یا در چه حوزه‌ای هستید، کاری را انجام دهید که تا قبل از این هیچ‌کس انجام نداده است.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *